Ukrainere blir trakassert av russere i Norge

Vi vil opplyse om en ekstraordinær situasjon som har oppstått hos en av våre landskvinner i dag.

Russiske Natalya Nystad, organist i Narvik menighet, har i dag sjikanert en norsk kvinne av ukrainsk opprinnelse på det groveste gjennom sosiale medier. Bakgrunnen for sjikanen er at kvinnens mann har vært en aktiv debattant i norske aviser når det gjelder situasjonen i Ukraina. Meldingene fra Natalya Nystad inneholder en svært grov språkbruk. 

Saken har blitt media- og politianmeldt samt det har blitt sendt informasjon til Nystads arbeidsgiver. Vi ønsker å informere alle nordmenn om denne saken samt advare alle som bruker denne type midler i sin kommunikasjon at den Ukrainske Foreningen i Norge ikke kommer til å akseptere dette. Vi ønsker å være tolerante mot begge sider av den russisk-ukrainske konflikten og mener derfor at slik type kommunikasjon er uakseptabel.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

19 svar til Ukrainere blir trakassert av russere i Norge

  1. Svlana sier:

    jeg får også slike meldinger fra russere på min facebook

    • Tetiana sier:

      Dette er helt uakseptabelt. De er helt desperate og aggressive, provoserer konfliktsituasjon til å beskylde oss etter på.

      • Regina sier:

        Det har jeg gjort I dag. Takk for tips, blogg ukrainere i norge. Antaklegvis hun vil miste jobb. Saken skal komme opp også til barnevernet , barneombudt . hun må regne med konsekvenser for sin angrep . Forresten den dame som anmeldte Natalia bruker ganske grov språk selv i følge de meldinger som ble sendt til Natalia. Kanskje det er lurt å gå til anmeldelse også. Hva støtter Svein? Han støtter vel Ukraina i det de gjør. De brenner opp og skyter egne mennesker. Det er det som støtter Svein? Lykke til med det. Trakassering pga nasjonalitet er skam, jeg er helt enig . Så jeg ville gjerne anbefale å dempe ned konflikten og den måte som dere trakasserer russiske mennesker akkurat nå. Jeg er absolutt i mot vold, imot ekstremister og revolusjoner. Kjære k.pedersen. Tro meg, med mine tre barn jeg går nok turer, har nok å gjøre og bruker min energi i absolutt riktig fredelig retning … Det som jeg kan ikke si om dere.

      • Tanty sier:

        Regina: Disse meldinger som har blitt forvekslet mellom de to kvinnene hr blitt skrevet i en emosjonell tilstand. Tenk deg situasjon at du sitter hjemme med dine 3 barn, og ei ukjent kvinne skriver til deg at du skal dempe mannen din og slutte å påvirke mannen din, deretter blei hennes navn forvrengt. Du har ikke skjønt noe som helst av saken, deretter blei det forvekslet noen meldinger, og du prøver å finne ut hva som skjer. Til slutt når kvinnen skriver til deg at skriv faen meg russisk. Skriver du i full frustrasjon en grov melding. Kvinnen blir enda mer sinna også er dere i gang! Du har ingenting med Svein å gjøre, og du har ingenting med hva han mener og hvem han støtter. Han har rett til å si akkurat det han mener. Russiske trakasserer vel ukrainere like mye som ukrainere russere.

      • Regina sier:

        Ja, det er mye emosjonelt ligger bak alle angrep mot hverandre og akkurat det syns jeg er uakseptabelt. Den dame som angrep meg, kjenner ikke meg, hun unnskyldt seg også at hun handlet i emosjonelt tilstand. Selv at jeg prøvde å unngå konflikten, blokkerte hun uten å svare , så tok hun meg likevel . Men det er også tre barn som jeg vil beskytte fra slike «emosjonelle eksplosjoner». Jeg er ikke en kriger. jeg mener at vold fører til mer vold. Du kan ikke komme til demokrati med våpen i hånda. Det er feil. Sånn tenkte også i 1917 revoljunerer i Russland. førte det til demokrati? Nei, til totalt blodbad pga borgerkrig og totalitarisme og Stalin som produkt av revolusjon. Historie gjentar seg. Det som skjer nå i Ukraina er tragisk. Media fra alle sider bare provoserer mer konflikter mellom oss … Vi kan ikke la dem påvirke oss. Ekstremister finnes i alle nasjoner. Jeg blokkerte selv flere russiske , norske og ukrainske «venner» pga sine ekstremistiske visjoner av demokrati.

      • Tanty sier:

        Forresten så er det ingen som har anmeldt noen 🙂

      • Hallo! Jeg syns at det var DU som begynte å bruke grov språkbruk. Du skriver bare løgn.

  2. Svein sier:

    Det virker som det er noe større bak her.Lukter russisk påvirkningsagenter som står bak. Norge har alltid vært viktig for Sovjet/Russland da vi er et naboland. Hvis de lykkes kan de få større handlingrom. Derfor er det bra at dere følger med på hva som skjer. Gjerne infiltrer og tips PST om situasjonen. Dette kommer dessverre til å eskalere med konfliktnivået i Ukraina. Vi støtter Ukraina for det er bare rett og rimelig. Lykke til!

  3. Okei. Hmmm. Når en ukrainske dame trakasserer meg for mine menninger, går til personlig angrep , bruker personlig informasjon som hun fikk gjennom jobb som sykepleier på DPS…og jeg er en idiot som IKKE politianmelder det, liksom snill , vil dempe konflikten og unnskylder hun at hun har det sikkert vondt. Vet du hva? Jeg skal gjøre det i morgen. Politianmelder … og hun mister jobb helt sikkert for å bruke sensitiv informasjon for å gå til personlig angrep. Takk for tips!!!!!

    • Tanja sier:

      Hei ! Det er brudd på taushetsplikt, hun hadde tilgang til sensitivt informasjon og brukte det mot en person. Det er straffbart og skal absolutt anmeldes. gå på lovdata.no, §209 eller §210. Detter er uakseptabelt !

  4. Svein, støtter dere fashisme og høyre sektor? Det er mange av norske som gjort det, i 1940 ikke sant??? til og med russiske soldater ble fanget her i Finnmark? jeg vil gjerne lese først det som den ukrainske dame skrev til Natalia….

  5. k.g.pedersen sier:

    regima, hvor mye betaler Gazprom for slike som du???? nei, jeg bare spor! Når du prater om ukrainer, du sier MYE om seg selv!

    • Regina Rasmussen sier:

      :)) ou!! Betaler Gazprom for folk «slik som jeg»? Kan jeg få ett nummer? Jeg ville gjerne få noe ekstra penger. Det er jo dyrt å bo i Norge.:)) slik som jeg er de som ikke støtter nasjonalister, når folk brent opp, når faktisk sensitive opplysning om lin familie situasjon brukes mot meg av en sint ukrainer ov likevel jeg la være . Då hva slags menneske jeg er ? Noe konkret ??

      • Tanty sier:

        Men når du snakker om ukrainere som går i angrep, greit det er ikke bra. Men hva med russiske som går i angrep på ukrainere som mener at alt som skjer i Ukraina er helt uakseptabelt? Skal vi ti stille og støtte Russland, hva ville du selv gjort vis du var i tilsvarende situasjon? Mange har familier og venner der borte og det er utrolig vondt å følge med på nyhetene og håper på at ingen av våre kjære dør. Alle vi er mennesker som er unike og ukrenkelig, som har like rettigheter og rett til egne meninger og er frie til å ta handlinger med konsekvensen som den har følge av. Nå har vi vært så heldig at vi bor i demokratisk land, og det er ingen som kan si meg eller mine nærme for hva vi skal si eller ikke si. Noen ganger må man tåle kritikken, selv vis det berører våre nasjonale følelser. Vi må respektere hverandre utifra allmennmoralske oppfatninger. Jeg ser på hele den greie Russere mot Ukrainere her i Norge, og det er fryktelig mye som blir sagt og planlagt er faktisk straffbart, så jeg bare håper at mennesker tenker på langsiktig konsekvenser og ikke handler i emosjonell tilstand. Ingen av oss vil vel at situasjonen skal bli mer eskalert enn den allerede er. Vi burde støtte hverandre i denne vanskelig tid.

  6. k.g.pedersen sier:

    regina, slap av , gå en tur.. det er usunt å sitte her å kontrollere kommentarer. du er en russisk troll, det er klinkende klar!!! Gazprom for tiden støtter alt, som heter Putin sin Lobby , dere sitter i vanvittig vanskelig situasjon: skaper konflikter og eksporterer terror i naboland, som aldri hadde konflikter og annekterer ikke naboområder! plant par blomster, les en god bok, Regina, ta avstand fra russisk propaganda!!!!

  7. Tetiana sier:

    Situasjon i Ukraina er komplisert , men dette er ikke grunn til å trakassere mennesker på nasjonal grunn. detter er skam. I Norge alle kan si ifra hva de mener. Men var varsom og respektere hverandre og gå ikke i angrep til helt ukjente menneske. En ting jeg lurer på. Hvordan fru Regina Rasmussen vet, hva og hvem støtte Svein ev. Høyre sektoren? Hun gjerne lese hva ukrainsk dame skriver? Er ukrainsk dame skriver noe? Hvorfor vet du det? Høres rart ut. Er du kjent saken fra før? Kanskje jeg kjener hvem du er da!..Ha en fin dag, pleie kjærlighet og kose seg og var snill! Aggresjon kommer ingen vei!

  8. Tanty sier:

    Jeg har holdt meg unna hele den greie ganske lenge. Jeg håpet på at mennesker, uansett om det er Russere, Ukrainere eller nordmenn klarer å respektere hverandres mening i forholdt til situasjonen som oppstå i Ukraina. Siden når har det blitt greit å støtte et menneske som har eskalert situasjonen så mye at det er fare for å bli Krig, siden når har vi begynt å støtte Krigshandlinger. I de situasjonene der har sivile mennesker som ikke hadde noe som helst med saken å gjøre dødd. Er vi for demokrati eller diktatur? Når jeg leser hva folk skriver, om det er ukrainere eller russere, blir jeg kvalm. Selv jeg er ukrainer med russisk som morsmål. Jeg tar ingen side, men jeg støtter at mennesker skal slåss for demokrati. Vi kvinner går i angrep mot hverandre, vi tenker ikke tilbake i tid, når kvinnen ikke hadde rettigheter, vi gikk hånd i hånd for å stå på vårt ! Vi blei likestilt! Jeg støtter mennesker i Ukraina som kjemper for demokrati. Vi er nødt til å være smarte i ting som blir sagt og gjort, vi berører våre nasjonale følelser og prøver å «drite ut» hverandre så mye vi kan, er poenga med å vise hvor fin hakkementalitet vi har? Morsommere av alt, å se alle de voksne mennesker som prøver å vise hvor mye/lite makt de har, bare for hvilken nytte? Hjernvasking? Vise hvor fine vi er? Jeg er selv kritisk til det gamle systemet som har vært i Ukraina, men er det så bedre i Russland? Der mennesker må bo under forferdelig forhold og såvidt overleve dagene? Man må tåle kritikk uansett hvor vondt det smaker! Jeg ber alle om å ta slutt på denne galskapen som skjer her på sosiale medier!

  9. Anne sier:

    KJære Regina! Hvis du lese hele saken,kan du få innblikk i hele situasjon,rasjonell refleksjon.-hvem skrevet hva og hvordan Natlia gikk i angrep på helt ukjent mennesket, som har ikke noe med saken å gjøre.Kan vel si at forsvarsmekanismen slå sterkt tilbake når det blei brukt grov språk. Reaksjonen blei som det blei, kvinnen tok vel en feil bedømmelse av situasjon, og foretok en verbal språk som var Nataliens » språk» til å avslutte galskap og blokkere henne før hele kvelden skulle blitt enda mer ødelagt.. Noen ganger må man gjøre slik, selv om man ikke er vant til å banne i det hele tatt…skjedd har skjedd, spist er spist. Dobbel moral er at Natalia jobber i «den norske Kirke» blei vel feil at kirke representant, som skal yte omsorg og kjærlighet til mennesker, brukte slik språk og virket provoserende for andre.

    Takk for meg !

Legg igjen en kommentar

